Co to je Sekundární nabídka?
Jedná se o poskytování nových akcií veřejnou společností k obchodování po počáteční veřejné nabídce.
Důvodem, proč veřejné společnosti hledají druhou nabídku jako řešení, je proto, že se snaží refinancovat.
Výtěžky plynoucí z nabídky nepřejí emitentovi, ale samotným akcionářům.
Důvodem je to, že nové akcie nabízené k prodeji zpochybňují vlastnické postavení akcionářů, kteří mají v držení akcie zakoupené během IPO.
Veřejná společnost vydá novou nabídku prostřednictvím investiční banky, která ji upisuje.
Typy Sekundární nabídky
1) Neředěné
Sekundární nabídka neředí akcie držené stávajícími akcionáři, protože nejsou vytvořeny žádné nové akcie.
Vydávající společnost nemusí mít vůbec prospěch, protože akcie jsou nabízeny k prodeji soukromými akcionáři, například řediteli nebo jinými zasvěcenými osobami (jako rizikoví kapitalisté), kteří chtějí diverzifikovat své podíly.
Zvýšení dostupných akcií obvykle zpravidla umožňuje, aby více institucí přijímalo netriviální pozice ve společnosti, která je emitentem, což může být přínosem pro obchodní likviditu akcií emitenta.
Tento druh sekundární nabídky je běžný v letech po IPO, po ukončení doby uzamčení.
2) Ředěné
Tato sekundární nabídka nabídka, známá také jako následná nabídka, spočívá v tom, že společnost samotná vytvoří a umístí nové akcie na trh, čímž zlikviduje stávající akcie.
Tento druh sekundární nabídky nastává, když správní rada společnosti souhlasí s tím, že zvýší podíl na akcii za účelem prodeje více akcií.
Když se počet nesplacených akcií zvýší, způsobí to zředění výnosů na akcii.
Výsledný příliv peněz je užitečný při dosahování dlouhodobějších cílů společnosti, nebo může být použit pro splacení dluhu nebo finanční expanze.
Někteří akcionáři s krátkodobějšími horizonty nemusí událost považovat za pozitivní.
Ředěná sekundární nabídka zpravidla vede k nějakému poklesu ceny akcií kvůli zředění zisku na akcii, ale trhy mohou mít neočekávané reakce na sekundární nabídky.
Například v lednu 2018 cena akcií CRISPR Therapeutics A.G. zaznamenala jednodenní nárůst o 17 procent poté, co společnost oznámila sekundární nabídku.
Přestože přesný důvod rychlého nárůstu nelze s jistotou znát, analytici předpokládají, že to bylo proto, že investoři si mysleli, že oznámení v budoucnu naznačilo něco většího, možná v souvislosti s plány společnosti využít další kapitál k financování dalšího klinického vývoje.
Jak funguje Sekundární nabídka?
Soukromé společnosti a veřejně obchodované společnosti, které se chtějí rozšířit na mezinárodní trhy, stejně jako hledat akvizice, musí financovat své operace.
V rámci IPO budou společnosti vyžadovat pomoc od upisovací společnosti.
Upisovací firma pomáhá určit druh cenného papíru, který má být vystaven, množství akcií, které mají být vydány, nejlepší cenu a čas prodeje.
[click_to_tweet tweet=“V sekundární nabídce investiční banka upisuje nabídku.“ quote=“V sekundární nabídce investiční banka upisuje nabídku.“]
Zde je příklad, který vysvětluje oba scénáře – ředěné a neředěné:
Předpokládejme, že Dominik je rizikový kapitalista.
Financoval mladou firmu, což znamená, že očekává určitý podíl společnosti.
Mladý podnik začíná růst rychle a nemůže se rozšířit.
Chce-li hledat nový kapitál, mladý podnik se uchýlí k IPO.
Dominik využije tuto šanci prodávat některé nebo všechny své akcie v závislosti na nabídce a tržních podmínkách.
Daniel, podnikatel, rozhodne se nakupovat akcie společnosti během IPO.
Zisk od společnosti Daniela půjde zpět do společnosti, protože prodával své akcie v IPO.
Po několika měsících se společnost rozhodla získat další menší podnik, který je pro její růst rozhodující.
Navíc chtějí pokračovat globálně.
K získání kapitálu společnost požádá investiční banku, aby vydala sekundární nabídku.
Společnost se může rozhodnout, že vydá nové akcie, což bude mít za následek ředěnou nabídku.
Když se Daniel, Dominik a další akcionáři rozhodnou prodávat, nebudou vydány žádné nové akcie.
Peníze získané z prodeje půjdou na akcionáře, nikoli na společnost.
Dále cena akcií společnosti zůstane stejná.
Závěr
Je důležité rozlišovat mezi IPO a sekundární nabídkou.
Zatímco se IPO snaží získat kapitál pro expanzi, sekundární nabídka nabízí převod vlastnictví mezi investory.
To jednoduše znamená, že přínos této nabídky spočívá jak v akcionáři, tak ve veřejné společnosti, pokud jde o šíření tržní kapitalizace.
V následujícím článku naší unikátní vzdělávací sérii o Trading terminologii se můžete těšit na téma: Dělení akcií (SPLIT).
Věříme, že Vám to pomohlo.
Tým TradeSmart.cz