Co je to IPO? Initial Public Offering – Trading terminologie!

Co to je IPO (Initial Public Offering)?

Initial Public Offering (IPO) je první veřejná nabídka akcií.

IPO je proces, při kterém společnost poprvé vstupuje na burzu a nabízí své akcie široké veřejnosti.

IPO jsou často vydávány rostoucími společnostmi, které hledají kapitál, aby se mohly rozšířit, ale mohou být prováděny také velkými soukromými společnostmi nebo korporacemi, které chtějí být veřejně obchodovány.

Emitent nebo společnost, který získává kapitál, získává pomoc upisovací společnosti nebo investiční banky, aby pomohl určit nejlepší typ cenného papíru k vydání, nabízet cenu, výši akcií a časový rámec pro nabídku na trhu.

Existují i jiné způsoby, jak veřejně vycházet mimo počáteční veřejnou nabídku, z nichž jedna je přímá veřejná nabídka (DPO).

Když společnost zahájí proces IPO, dojde k velmi specifické sérii událostí.

Vybraní upisovatelé usnadňují všechny tyto kroky:

  1. Zřídí se tým externího veřejného nabídkového subjektu, který se skládá z upisovatele, právníků, certifikovaných veřejných účetních (CPA) a expertů Komise pro cenné papíry a burzy (SEC).
  2. Informace o společnosti jsou sestaveny včetně finanční výkonnosti a očekávaných budoucích operací. To se stává součástí prospektu společnosti, který je rozesílán k přezkoumání.
  3. Účetní uzávěrka je předkládána k úřednímu auditu.
  4. Společnost podá svůj prospekt se SEC a stanoví datum pro nabídku.

 

 

Proč mít Initial Public Offering (IPO)?

Proč tedy jít veřejně na burzu? Za účelem získávat velké peníze pro společnost, aby mohla růst a rozšiřovat.

Soukromé společnosti mají mnoho možností získat kapitál – například půjčky, nalezení dalších soukromých investorů nebo získání jinou společností.

Ale zdaleka volba IPO vyvolává největší částky peněz pro společnost a její časné investory.

Některé z největších IPO dosud jsou:

1. Alibaba Group (BABA) v roce 2014 vzrostla o 25 miliard dolarů.
2. American Insurance Group (AIG) v roce 2006 vzrostla o 20,5 miliard dolarů.
3. VISA (V) v roce 2008 vzrostla o 19,7 miliard dolarů.
4. General Motors (GM) v roce 2010 vzrostl o 18,15 miliard dolarů.
5. Facebook (FB) v roce 2012 vzrostl o 16,01 miliard dolarů.

 

Obchodování s veřejností také otevírá mnoho finančních dveří.

Vzhledem k rostoucímu průzkumu analytiků a investorů mohou veřejné společnosti zpravidla využívat lepší (tj. nižší) úrokové sazby, když vydávají dluh.

Navíc, pokud existuje poptávka na trhu, může veřejná společnost vydat více akcií v takzvané sekundární nabídce.

Fúze a akvizice se proto dají lépe zajistit, protože v rámci této transakce mohou být vydány akcie.

Pro investory znamená obchodování na otevřených trzích likviditu.

Pokud jste akcionářem soukromé společnosti, je velmi obtížné prodat své akcie a ještě obtížněji ocenit své akcie.

Veřejná společnost obchoduje na akciovém trhu, s připravenými kupci a prodávajícími a známými údaji o cenách a transakcích.

Akciový trh je tudíž označován jako sekundární trh, protože investoři nakupují a prodávají akcie od jiných veřejných investorů, nikoliv od samotné společnosti.

Veřejné trhy a likvidita také umožňují společnosti realizovat výhody, jako jsou plány vlastnictví akcií zaměstnanců (ESOP), které pomáhají přilákat špičkové talenty.

 

 

Výhody IPO vs. Nevýhody IPO

Výhody:

1. Velká a různorodá skupina investorů pro získání kapitálu.
2. Dává společnosti nižší náklady na kapitál.
3. Zvyšuje expozici společnosti, prestiž a veřejný obraz, který může pomoci prodeji a zisku společnosti.
4. Veřejné společnosti mohou přilákat a udržet si lepší řízení a kvalifikované zaměstnance prostřednictvím         likvidní majetkové účasti (např. ESOP).
5. Usnadnění akvizic (potenciálně výměnou za podíl akcií).
6. Zvyšuje největší částku peněz pro společnost ve srovnání s jinými možnostmi.

Nevýhody:

1. Společnost je povinna zpřístupnit finanční, účetní, daňové a jiné obchodní informace.
2. Významné právní, účetní a marketingové náklady, z nichž mnohé probíhají.
3. Více času, úsilí a pozornost vyžadují vedení reportů.
4. Riziko, že požadované financování nebude zvýšeno, pokud trh nebude akceptovat cenu IPO, a po nabídce      bude cena akcií nižší.
5. Veřejné šíření informací, které mohou být užitečné pro konkurence, dodavatele a zákazníky.
6. Ztráta kontroly a silnější problémy agentury v důsledku nových akcionářů, kteří získají hlasovací práva a        mohou účinně řídit rozhodnutí společnosti prostřednictvím představenstva.
7. Zvýšené riziko právních nebo regulačních otázek.

 

[click_to_tweet tweet=“IPO je považována za strategii odchodu zakladatelů společnosti a začínajících investorů, aby profitovali z jejich počátečního riskování v novém podnikání.“ quote=“IPO je považována za strategii odchodu zakladatelů společnosti a začínajících investorů, aby profitovali z jejich počátečního riskování v novém podnikání.“]

Proto v rámci IPO byly mnohé akcie prodávané veřejnosti dříve vlastněny těmito zakladateli a investory.

Akciový trh je označován jako „sekundární trh“, protože obchodníci nakupují a prodávají akcie od jiných veřejných investorů, nikoliv od samotné společnosti.

Pouze před uvedením na burzu společnost vydává akcie přímo akcionářům.

To znamená, že když kupujete akcie společnosti, nepodáváte investiční peníze společnosti.

Pokud společnost prodává akcie veřejnosti, společnost i její vlastníci si stále zachovávají značnou část celkového objemu akcií, takže někteří předčasní investoři a spoluzakladatelé mohou nadále mít značný vliv na směr společnosti, i když existuje velké množství nových akcionářů.

 

 

V následujícím článku naší unikátní vzdělávací sérii o Trading terminologii se můžete těšit na téma: Float.

 

Věříme, že Vám to pomohlo.

Tým TradeSmart.cz

Napsat komentář

Získejte exkluzivní přístup

Získejte přístup k živým vysíláním a novým videím od Dominika Kovaříka. Plus, buďte jedni z prvních, kteří získají přístup k novým skupinovým tréninkům. Vyplňte svůj e-mail.

Vaše osobní údaje (email) jsou v bezpečí. Budou zpracovány podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy. Stisknutím tlačítka „Získat přístup“ souhlasíte s tímto zpracováním pro odběr pravidelných emailů od Dominika po dobu max. 5 let. Svůj souhlas můžete kdykoliv zrušit skrz tlačítko „Odhlásit se“ v každém zaslaném e-mailu.