Co to je Fúze?
Fúze je smlouva, která spojuje dvě existující společnosti do jedné nové společnosti.
Existuje několik typů fúzí a také několik důvodů, proč společnosti uskutečňují fúze.
Fúze a akvizice se obvykle provádějí za účelem rozšíření působnosti společnosti, rozšíření o nové segmenty nebo získání podílu na trhu.
Všechna tato opatření jsou určena akcionářům a vytvářením hodnot.
Firmy, které se dohodly na sloučení, jsou zhruba stejné, pokud jde o velikost, zákazníky, rozsah operací atd.
Z tohoto důvodu se někdy používá termín „fúze rovných“.
Fúze se nejčastěji provádějí s cílem získat podíl na trhu, snížit náklady na operace, rozšířit na nová území, spojit běžné produkty, zvýšit výnosy a zvýšit zisky, z nichž všechny by měly mít prospěch akcionářům firem.
Po sloučení jsou akcie nové společnosti distribuovány stávajícím akcionářům obou původních podniků.
V roce 2015 byla oznámena fúze a akvizice rekordních 4,30 bilionů dolarů.
Provádění obchodů je i nadále oblíbeným způsobem, jak zvýšit příjmy a výnosy pro společnosti s různou velikostí.
Typy fúzí
Existuje pět hlavních typů fúzí společností:
• Konglomerát
Jedná se o sloučení dvou nebo více společností zabývajících se nesouvisejícími obchodními činnostmi.
Firmy mohou působit v různých odvětvích nebo v různých zeměpisných oblastech.
Čistý konglomerát zahrnuje dvě firmy, které nemají nic společného.
Smíšený konglomerát se naopak uskutečňuje mezi organizacemi, které se při činnosti v nesouvisejících obchodních činnostech snaží o získání produktu nebo prodloužení trhu prostřednictvím fúze.
Společnosti, které nemají překrývající se faktory, se budou slučovat pouze tehdy, pokud to má smysl z hlediska bohatství akcionářů, to jest, pokud mohou společnosti vytvářet synergii.
Konglomerované spojení vzniklo, když se společnost Walt Disney Company sloučila v roce 1995 s americkou rozhlasovou společností (ABC).
• Kogenerace
Kogenerační fúze je také známá jako fúze Product Extension.
K tomu dochází tehdy, když dvě nebo více společností působí na stejném trhu nebo odvětví s překrývajícími se faktory, jako jsou technologie, marketing, výrobní procesy, výzkum a vývoj (R & D), se připojují k vytvoření nového podnikatelského subjektu.
Spojení rozšíření o produkt je dosaženo, když se nová produktová řada z jedné společnosti přidá k existující produktové řadě druhé společnosti.
Když se dvě společnosti stanou jedním z nich v rámci prodloužení produktu, mohou získat přístup k větší skupině spotřebitelů a tím k většímu podílu na trhu.
Příkladem tohoto typu fúze je sdružení Citigroup z roku 1998 s pojišťovnictvím Travellers, dvěma společnostmi s doplňujícími se produkty.
• Prodloužení trhu
Tento typ fúze dochází mezi společnostmi, které prodávají stejné výrobky, ale konkurují na různých trzích.
Společnosti, které se podílejí na této fúzi, se snaží získat přístup na větší trh a tím i větší klientskou základnu.
• Horizontální
Mezi společnostmi působícími ve stejném odvětví dochází k horizontální fúzi.
Fúze je obvykle součástí konsolidace mezi dvěma nebo více konkurenty nabízející stejné produkty nebo služby.
Takové fúze jsou běžné v průmyslových odvětvích s menším počtem firem a cílem je vytvořit větší podnik s větším podílem na trhu a úsporami z rozsahu, neboť hospodářská soutěž mezi méně podniky má tendenci být vyšší.
Sloučení společností Daimler-Benz a Chrysler v roce 1998 se považuje za horizontální fúzi.
• Vertikální
Když se dvě společnosti, které vyrábějí díly nebo služby pro konkrétní hotový produkt, sloučí, je spojení označováno jako vertikální fúze.
Vertikální fúze nastává, když dvě společnosti působící na různých úrovních v rámci stejného dodavatelského řetězce průmyslu spojují své operace.
Takové fúze jsou prováděny za účelem zvýšení synergií dosažených snížením nákladů, které vzniklo spojením s jednou nebo více dodavatelskými společnostmi.
Jedním z nejznámějších příkladů vertikální fúze došlo v roce 2000, kdy internetový poskytovatel America Online (AOL) se sloučil s mediálním konglomerátorem Time Warner.
Příklady fúzí
Anheuser-Busch InBev je příkladem toho, jak fúze fungují a společně sjednocují společnosti.
Společnost je výsledkem několika fúzí, konsolidace a rozšíření trhu na trhu s pivem.
Nově pojmenovaná společnost Anheuser-Busch InBev je výsledkem sloučení tří velkých mezinárodních nápojových společností – Interbrew (Belgie), Ambev (Brazílie) a Anheuser-Busch (Spojené státy).
Ambev se spojil s Interbrewem a poté se sloučily Ambev a Anheuser-Busch.
Tento příklad představuje jak horizontální fúzi, tak rozšíření trhu, neboť se jednalo o konsolidaci průmyslu, ale také rozšířil mezinárodní dosah všech značek kombinované společnosti.
[click_to_tweet tweet=“Největší fúze v historii dosáhly více než 100 miliard dolarů.“ quote=“Největší fúze v historii dosáhly více než 100 miliard dolarů.“]
V roce 2000 získala společnost Vodafone společnost Mannesmann za 181 miliard dolarů, aby vytvořila největší světovou mobilní telekomunikační společnost.
V roce 2000 se AOL a Time Warner vertikálně sloučily v transakci za 164 milionů dolarů.
V roce 2014 Verizon Communications koupil 45% podíl společnosti Vodafone ve Vodafone Wireless za 130 miliard dolarů.
Vzhledem k velkému počtu fúzí se objevil podílový fond, který dává investorům šanci profitovat ze sloučených obchodů.
Fond zachycuje rozpětí nebo částku mezi nabídkovou a obchodovací cenou.
Fond fúzí společnosti Westchester Capital Funds je od roku 1989.
Fond investuje do společností, které veřejně oznámily sloučení nebo převzetí.
Chcete-li investovat do fondu, vyžaduje se minimální částka 2 000 USD.
Fúzní arbitráže
Arbitráž zahrnuje obchodování s akciemi společností, které se účastní fúze.
Pokud budou termíny potenciální fúze zveřejněny veřejnosti, obchodník zakoupí akcie nabývané společnosti a prodá akcie nabývající společnosti.
Cena akvizičního cíle by měla vzrůst, aby byla splněna dohodnutá pořizovací cena, zatímco cena akcie pro nabývající společnost by měla poklesnout jako odraz toho, co tato společnost platí v pojistné smlouvě jako prémie.
Čím větší je rozpětí nebo rozdíl mezi současnými tržními cenami obou společností a očekávanou hodnotou jejich akcií, tím větší je potenciální výnos z obchodování s arbitrážními fúzemi.
V následujícím článku naší unikátní vzdělávací sérii o Trading terminologii se můžete těšit na téma: Penny Stocks.
Věříme, že Vám to pomohlo.
Tým TradeSmart.cz