Internetová horečka (tzv. .COM bublina) - Co to je? - TradeSmart.cz

Internetová horečka (tzv. .COM bublina) – Co to je?

Internetová horečka mezi lety 2000-2002

Internet byl vytvořen americkou armádou, která značně podceňovala, kolik lidí by chtělo být online. Komerčně se internet začal chytat v roce 1995 s odhadovaným počtem 18 milionů uživatelů. Rostoucí využití znamenalo nevyužitý trh – mezinárodní trh. Ve Spojených státech používaly internetové firmy většinou doménu nejvyššího řádu .com a podle ní se nazývaly dot-com (česky „tečka com“).

Společnosti se dostaly do podobné situace, která se odehrála již dříve v Anglii a v Americe (sedmnácté století na začátku osmdesátých let). Investoři chtěli realizovat velké myšlenky víc než pevný obchodní plán. Internet totálně zaplnil média a investoři dostávali stále větší hlad po nové naději.

Initial Public Offering je první veřejná nabídka akcií. Pro tento pojem se v praxi běžně používá zkratka IPO. IPO je proces, při kterém společnost poprvé vstupuje na burzu a nabízí své akcie široké veřejnosti. IPO internetových společností se objevily s velkou četností, čímž se národy vznášely v euforii. Investoři slepě chytili každou novou příležitost, aniž by si dostatečně prostudovali podnikatelské záměry nových společností.

 

Internetová horečka přehledně v infografice

Připravili jsme pro vás toto téma v přehledné interaktivní infografice s těmi nejklíčovějšími body. Pokud se vám infografika libí a pomohla vám, tak budeme rádi, když ji jednoduše sdílíte na své sociální sítě nebo si ji vložíte na svůj web a ukážete ji i ostatním.

 

 

Prasknutí internetové (dot-com) bubliny

Je zřejmé, že došlo k problému. První záběry z této bubliny pocházejí od samotných společností: mnozí uváděli obrovské ztráty. V roce 1999 bylo 457 IPO, z nichž většina byla internetová a technologická. Z těchto 457 IPO se v první den obchodování zdvojnásobilo 117 cen. V roce 2001 se počet IPO snížil na 76 a žádný z nich se v první den obchodování nezdvojnásobil.

Tento trend byl nejvýraznější u analytiků, kteří byli připojeni k upisovatelům a vydávajícím firmám. Když se společnosti jako Pets.com dařilo, analytici pomalu snížili ratingy na nákup. Vzhledem k tomu, že se tyto případy násobily, bublina dotcom praskla.

[clickToTweet tweet=”Společnosti, které se nemohly rozhodnout o svém firemním plánu, inkasovaly miliony dolarů a tvrdily, že budou od zítra růst do velikosti společnosti Microsoft.” quote=”Společnosti, které se nemohly rozhodnout o svém firemním plánu, inkasovaly miliony dolarů a tvrdily, že budou od zítra růst do velikosti společnosti Microsoft.”] Když bylo jasné, že většina společností nemohla tato tvrzení splnit, došlo k velkým čistkám mezi společnostmi. Toto vyčištění velmi významně zpomalilo vývoj technologického sektoru se sídlem v Silicon Valley a navíc zničilo velké množství kapitálu v neúspěšných IPO. Akciový index NASDAQ ztratil 78 % své hodnoty, protože klesl z 5046.86 na 1114.11.

 

Dot-COM bublina na videu

 

V dalším článku si podrobně rozebereme následující a zároveň poslední světovou finanční krizi našeho historického přehledu. A tím bude Hypoteční krize mezi lety 2007-2009.

 

Pomohlo vám toto video nebo článek? Dostávejte videa a signály jako první:

 

 

 

 

1 komentář u „Internetová horečka (tzv. .COM bublina) – Co to je?“

  1. Zdravím všichni,

    ještě jsem zapomněl zmínit, že jsem právě nahrál nová videa v Opční sekci, tak si je nezapomeňte přehrát zdarma zde.

    A pokud jste úplný začátečník, tak jsem pro vás připravil video průvodce, který vám pomůže na vašem začátku s investováním a tradingem. Nezačínejte obchodovat, aniž byste si přehráli tyto videa.

    Klikněte sem a přehrajte si všechna videa. Jsou úplně zdarma. Rád uslyším, co si o nich myslíte.

    A pokud byste stále potřebovali pomoci na vaší cestě tradingem a investováním, poté co si přehrajete tyto videa, tak mě kontaktujte a osobně vám pomohu.

    Odpovědět

Napsat komentář