Co to je Návratnost investic (ROI)?
Návratnost investic (ROI) je měřítko výkonnosti, které slouží k vyhodnocení efektivity investice nebo ke srovnání efektivity řady různých investic.
ROI měří výši návratnosti investice v poměru k nákladům investice.
Pro výpočet návratnosti investic je návratnost investice vydělena náklady na investice.
Výsledek je vyjádřen jako procento nebo poměr.
Vzorec návratnosti investic:
ROI = (Zisk z investice – Investiční náklady) / Náklady na investice
Ve výše uvedeném vzorci se zisk z investice vztahuje k výtěžku získanému z prodeje investice úroků.
Protože ROI je měřena jako procentní podíl, lze ji snadno porovnat s výnosy z ostatních investic, což umožňuje měřit různé druhy investic proti sobě.
[click_to_tweet tweet=“Návratnost investice (ROI) je oblíbená metrika kvůli všestrannosti a jednoduchosti.“ quote=“Návratnost investice (ROI) je oblíbená metrika kvůli všestrannosti a jednoduchosti.“]
V zásadě může být ROI použita jako základní ukazatel rentability investice.
Výpočet není komplikovaný, poměrně snadno interpretovatelný a má řadu aplikací.
Pokud není návratnost investic investice pozitivní, nebo pokud jsou k dispozici jiné příležitosti s vyšší návratností investic, mohou tyto signály pomoci investorům eliminovat nebo vybrat nejlepší možnosti.
Předpokládejme například, že Joe v roce 2010 investoval do společnosti Slice Pizza Corp. 1000 dolarů a o rok později prodal své akcie v celkové hodnotě 1200 dolarů.
Pro výpočet návratnosti své investice rozdělil své zisky ($ 1,200 – $ 1,000 = $ 200) o investiční náklady ($ 1,000), o návratnost investice ve výši $ 200 / $ 1,000 nebo o 20 %.
S těmito informacemi mohl porovnat svou investice do Slice Pizza s dalšími projekty.
Předpokládejme, že Joe také investoval 2 000 dolarů do Big-Sale Stores Inc. v roce 2011 a prodal své akcie za celkovou částku 2 800 dolarů v roce 2014.
ROI na Joeových podnicích v Big-Sale bude $ 800 / $ 2,000 nebo 40 %.
Omezení návratnosti investic (ROI)
Příklady jako Joe (výše) odhalují určitá omezení využití ROI, zejména při porovnávání investic.
Zatímco návratnost investice druhé Joeovy investice byla dvakrát vyšší než jeho první investice, čas mezi koupí a prodejem Joe byl jeden rok pro jeho první investice a tři roky pro jeho druhou.
Joe mohl podle toho upravit návratnost investic na víceleté investice.
Vzhledem k tomu, že jeho celková návratnost investic činila 40 %, aby získal svou průměrnou roční návratnost investic, mohl rozdělit 40 % na 3, aby získal 13,33 %.
S touto úpravou se zdá, že ačkoli jeho druhá investice přinesla větší zisky, jeho první investice byla ve skutečnosti efektivnější volbou.
ROI lze použít ve spojení s mírou návratnosti, která zohledňuje časový rámec projektu.
Člověk může také použít čistou současnou hodnotu (NPV), která v důsledku inflace rozlišuje hodnotu peněz v čase.
Použití NPV při výpočtu míry návratnosti se často nazývá Reálná míra návratnosti.
Vývoj návratnosti investic (ROI)
V poslední době se někteří investoři a podniky zajímali o vývoj nové formy metriky návratnosti investic nazvané „Sociální návratnost investic“ nebo SROI.
Společnost SROI byla původně vytvořena počátkem roku 2000 a zohledňuje širší dopady projektů, které využívají mimořádné finanční hodnoty (tj. Sociální a environmentální metriky, které se v současné době neodrážejí v konvenčních finančních účtech).
Výhody návratnosti investic (ROI)
A. Měří rentabilitu investice
Jak bylo řečeno dříve, návratnost investic je opatření, které investorům a společnostem pomáhá vyhodnocovat výkonnost svých investic.
Díky investicím mohou investoři vědět jestli zajišťují požadované zisky a pokud stojí za to udržet.
B. Umožňuje srovnávací analýzu
Investoři a společnosti se obvykle liší o své zájmy, což znamená, že neinvestují veškeré své finanční prostředky do jedné společnosti nebo jediné investice.
Můžete například najít investora se společnostmi A, B, C a dalšími.
Díky ROI může investor provést srovnávací analýzu investic a stanovit míru návratnosti.
C. Pomáhá určit výkonnost investiční divize
Investiční divize společnosti se zaměřuje na získání maximálního zisku a na správné rozhodování, pokud jde o získání ovládajících podílů v jiných společnostech.
ROI pomáhá měřit výkon investiční divize tím, že určí, zda jsou investice ziskové nebo ne.
Závěr
Návratnost investic (ROI) je důležitá metrika pro všechny investory nebo investiční společnosti.
Proč? Pomáhá určit ziskovost investic.
Výsledkem je, že investor nebo společnost může určit, zda má být investice investována, nebo zda může být prodána za účelem navrácení investičních nákladů a zmírnění ztrát.
V následujícím článku naší unikátní vzdělávací sérii o Trading terminologii se můžete těšit na téma: Nevlastní podíl.
Věříme, že Vám to pomohlo.
Tým TradeSmart.cz