Co to je Downtrend?
K downtrendu dochází, když cena aktiva klesá po určitou dobu.
Zatímco cena se může pohybovat přerušovaně nahoru nebo dolů, downtrendy se vyznačují nižšími vrcholy a dny svíček v nějakém časovém rámci.
Uptrend je opakem downtrendu, zatímco trhy, které se pohybují do stran, jsou označovány jako trhy v bočním trendu.
Mnozí obchodníci se snaží vyhnout downtrendům, protože mohou nepříznivě ovlivnit hodnotu jakékoli investice.
Downtrend může trvat minuty, dny, týdny, měsíce nebo dokonce roky, takže včasná identifikace downtrendu je velmi důležitá.
Jakmile byl vytvořen downtrend (série nižších vrcholů), obchodník by měl být velmi opatrný při vstupu do nových long pozic.
Krátkodobí prodejci (shortaři) usilují o profit z downtrendů půjčováním a následným okamžitým prodejem akcií.
Pokud cena aktiva nadále klesá, obchodník profituje z rozdílu mezi okamžitou prodejní cenou a nižší budoucí cenou zpětného odkupu.
Obchodníci často používají technické ukazatele a patterny k identifikaci a potvrzení downtrendů.
K určení celkového trendu lze použít například klouzavé průměry.
Je-li cena nižší než klouzavý průměr, je pravděpodobné, že akcie bude v downtrendu a naopak pro uptrend.
Ukazatele hybnosti, jako je index relativní síly (RSI), mohou také ukázat velikost nebo sílu downtrendu v daném okamžiku, což může pomoci při rozhodování, zda vstoupit do krátké pozice či nikoli.
Příklad Downtrendu
Podívejme se na příklad downtrendu u ceny akcií společnosti General Electric Co. (GE):
V tomto grafu, cena akcií tvoří řadu nižších vrcholů v období mezi lednem a březnem, než se stabilizuje v dubnu.
Obchodníci se mohli po průrazu klouzavého průměru MA 50 chopit downtrendu a poté akcie shortovat, dokud se na konci dubna cena nevrátila nad klouzavý průměr MA 50.
Dlouhodobí long obchodníci mohou na konci období downtrendu znovu vstoupit do své long pozice poté, co akcie vykazují známky reboundu.
V následujícím článku naší unikátní vzdělávací sérii o Trading terminologii se můžete těšit na téma: Uptrend.
Věříme, že Vám to pomohlo.
Tým TradeSmart.cz